Direktlänk till inlägg 13 februari 2011

Min älskade Bookeen Cybook Orizon

Av Toadie - 13 februari 2011 19:04

Redan julen 2009 önskade jag mej en läsplatta. Då hade jag spetsat in mej på Nuut som fanns hos Teknikmagasinet för ca 2500:-

  

Men så i sista stund, när maken frågade "Var var det nu jag skulle åka och köpa din julklapp?" så ändrade jag mej. Det kändes så onödigt, och marknaden kändes lite osäker. Jag kände mej inte heller tillräckligt påläst för att veta att jag skulle kunna utnyttja den till fullo.

Så det blev ingen läsplatta den gången.


Inför julen 2010 kände jag mej tillräckligt mogen att ta steget fullt ut.

Jag tog en av mina lediga vardagar och åkte in till Stora Staden och gick in på Teknikmagasinet och bombarderade försäljaren med frågor. Han öppnade förpackningar så att jag fick klämma och känna på de olika plattorna. Men då han stötte på en fråga som han var osäker på, så bad han mej gå 50 meter uppåt gatan till nästa Teknikmagasin och prata med läsplatte-experten. De var otroligt hjälpsamma och fick mej att äntligen komma fram till ett beslut.


Tro mej när jag säger att jag skäms som en hund eftersom det inte var av bästa Teknikmagasinet med den bästa servicen som jag köpte min läsplatta.

Vid närmare efterforskning så skulle jag få samma platta för 2142:- (plus frakt), 300:- billigare från nätföretaget Pixmania.se. så det blev tyvärr så. Nog tycker jag att service skall belönas, men kanske inte med 300 pengar. (Däremot har jag efter denna händelse valt att införskaffa andra saker från just Teknikmagasinet pga deras goda service).


Som sagt.. Jag beställde och betalade min Bookeen Cybook Orizon, med svensk meny WiFi och som var Mac-kompatibel (som för mej var tre kriterier som jag ville att plattan skulle uppfylla). Jag hämtade ut den på utlämningsstället Vi-butiken, slog in den i julklappspapper och skrev på adressetiketten "God Jul min älskade Fru, önskar Maken" och så lade jag den under granen och kunde knappt bärga mej fram till julafton.


På julaftonen satt jag och hoppade av spänning medan Tomten var här och senare på kvällen när vi vinkat av barn och barnbarn, och våra tonåringar stängt in sej i sina rum med sina nyförvärv så blev det inget mysigt glöggdrickande och nötknäckande med maken, inte. Jag skulle ju ääääntligen få gona in mej i min fina läsplatta och trycka på knapparna, testa pekskärmen och alla finesser :-)

UUUUNDERBART!!

  

150 böcker låg inladdade i den när den kom... på Tyska, Spanska, Franska, Italienska och Engelska. De tog jag bort med en gång. Inget krafs i min platta, inte!


Tyckte att WiFi:n var undermålig, långsam, svårhanterlig och osäker. Inte alls vad jag hade förväntat mej, men det spelade mej egentligen ingen roll. Säkrare att använda min MacBook att tanka ned böcker och också kunna katalogisera dem i datorn, som en extra säkerhetsåtgärd.


Att låna böcker från biblioteket (Elib.se) och sedan få över dem i plattan var inte alls några svårigheter. Mycket smidigare än vad jag hade trott. Man får ladda ned mellan 3-5 böcker i veckan (beroende på vilket bibliotek man tillhör, i mitt fall 5) och sedan får man låna dem i 28 dagar. Det räcker ju gott och väl, för NÄR var jag på semester i 28 dagar och läste ut 5 böcker, vilket ju skulle bli följden av att jag inte utnyttjar WiFi:n. ALDRIG vad jag kan minnas.


Annars (förutom WiFi:n) var den var fantastisk. Med ljusgrå bakgrund och mörkgrå bokstäver kändes det väldigt vilsamt för ögonen, och det är i dessa färger jag också skriver bloggen, så att ni inte ska bli trötta i ögonen.

Efter några dagar insåg jag att jag inte hade bytt glasögon till läsglasögonen eller tagit av mej glasögonen och inte heller titta under kanten på dem. Det gick ju bra att läsa från platta med vilka glasögon som helst, eller helt enkelt utan. Och det har inte med teckenstorleken att göra, som ju går att ändra.

Vår yngsta son titta till på plattan och utbrast: "ATTAN vad bra det syns". Han är astagmatisk, skelar och närsynt... så han ser sämre än vad jag gör.


Ja, den är helt enkelt fantastiskt för en långtidsläsare som jag.


Efter ett par-tre veckor insåg jag att batteriet inte höll vad som utlovats. Det stod i alla beskrivningar att det skulle räcka upp till tre veckor och 10000 sidvändningar. Dessutom skulle den inte dra batterier mer än när man vänder blad i boken.

Men jag hade redan behövt ladda den 3 gånger. Jag blev därför orolig att det var någon skada på batteriet och tog kontakt med Pixmania som bad mej skicka tillbaka plattan för genomgång / utbyte.

För min del tyckte jag inte att det var någon större fara om man var tvungen att ladda den var 3:e / var 4:e dag (efter att nästan ha läst en 350-sidors bok på samma laddning), men om det var en skada på batteriet så ville jag ju att den skulle bytas ut.

Det mailades över fraktsedlar och UPS kom och hämtade min fina platta och skickade den läsplatts-doktorn i Frankrike. Innan jag skickade iväg den såg jag till att fota ID-koden den hade, för att se vad de hittade på med den.


Nu fick jag läsa vanliga pocketböcker igen och saknaden efter min Cybook Orizon blev lååång och olidlig.


Efter 2,5 jättelånga veckor fick jag äntligen ett mail från Pixmania att den var på väg. Gissa en som blev glad och följde postgången via internet med spänning, ända tills den låg och väntade på mej i vår Vi-butik. ÄÄÄNTLIGEN!!!

 


ID-koden sa att jag hade fått en ny platta, och det gjorde ju ingenting.

Så satte jag igång med att radera de 150 böckerna på främmande språk IGEN och laddade ned mina favoriter för att sedan sätta mej att läsa. Det är svårt att beskriva känslan av lyx att läsa från en platta, men det är just så. LYXIGT!! 


Men så efter bara en dag insåg jag att det var samma "fel" på den här plattan eftersom batterisymbolen hade minskat med två pluttar... Hm...

Efter ytterligare några dagar var det dags att ladda den igen. Samma "fel" som sagt.


Med lite hjälp av maken som läste högt ur den dötråkiga utrikiska manualen och lite surfande på nätet så insåg jag att det kanske inte var något fel på batteriet, utan snarare på de högtflygande löftena som hade getts. Att batteriet håller i tre veckor är ju förvisso sant OM man sätter på den nyladdad och låter den ligga på standby i tre veckor. Att det också räcker till 10000 sidvändningar är förmodligen också sant (orkar inte testa) OM man tar den nyladdad och vänder 10000 sidor direkt efter varandra.

Men att plattan drar batterier endast när man vänder sida är bara dikt och förbannad lögn eftersom det är en elektronisk maskin. Den ENDA gång den inte drar batterier är när du aktivt går in i menyn och stänger av den på avstängningsknappen. Egentligen säger det sej ju själv, bara man tar sej tid att använda lite sunt förnuft. Som tex: VEM läser 10000 sidor på tre veckor? Jag menar, det blir ju att läsa ca 10 böcker i veckan, och det finns väl ingen normal människa som gör! Och SKULLE det hålla 10000 sidor så skulle det för mej innebära ett helt ÅR! Finns inte på världskartan att ett laddningsbart batteri kan hålla så länge. Det säger sej ju själv.


I och med det resonemanget så insåg jag att det inte spelade någon roll att kräva återköp och köpa en annan modell, för jag skulle ju stöta på exakt samma "problem" med den nya i sådana fall.

Så jag bestämde mej för att behålla min noga utvalda läsplatta och älska den för vad den är.


Beställde efter detta beslut en överasknings/kärlekspresent till den. Ett fodral som får den att kännas ÄNNU lyxigare. (280:- plus frakt från pixmania)

  


Det är här vi är nu. En lyxig platta med ett gäng härliga böcker i sej (lånade från Elib och köpta från Adlibris). Det känns LITE onödigt att köpa böcker, eftersom att allt som finns i på Adlibris även finns på Elib som låneböcker, men jag måste få min shopoholic-nerv tillfredställd emellanåt, och därför har jag tillåtit mej att handla VISSA e-böcker... och bara för 100:-/månad.

Att nu kunna låna böcker från bibblan, utan att tycka att det är sunkit att krypa ned i sängen och läsa en bok som legat i 47 andra personers sängar, är som att en helt ny värld har öppnat sej. Härligt!


Nu till kärnan av detta inlägg:


Jag har tidigare (i min vanliga blogg) bloggat om mina böcker. Nu hade jag tänkta att separera böckerna från mitt övriga cyberliv och dessutom göra mina lästa böcker mer lättöverskådliga. Jag har däremot varit dålig på att skriva egna recensioner om dem, vilket jag tänkte ändra på. 

Dessutom tänker jag bakdatera mitt läsande och börja bloggen i och med läsplattans inträde i mitt liv, så jag ber om ursäkt att ni under de första inläggen i bloggen får dras med 2 månader gammal information. Jag hoppas att ni har överseende. Det kommer att ta några dagar innan jag kommit ikapp med inläggen (eftersom jag ju också har ett jobb att sköta) men jag hoppas att ni kan tåla er.


God Läsning

  

(Jag ber om ursäkt å Bloggplatsens vägnar att de använder sej av sådan uråldriga smilies som läser pappersböcker, men jag tycker att den är fin och kommer att använda mej utav den)

 
 
Ingen bild

P

22 februari 2011 21:16

Intressant läsning för mig som håller på att välja läsplatta.
Är det förresten inte wifi-uppkopplingen som drar batteriström? Går det inte att stänga av den så att den inte försöker koppla upp sig, så kanske batteriet håller laddningen längre? Kanske dum fråga.

Toadie

23 februari 2011 11:52

Jo, Wifi drar ju en hel del batterier, men jag håller den noga avstängd när jag inte använder den. (Vilken är nästan aldrig, då jag tycker att det är smidigare och går fortare att samla böckerna i min Mac.)
Jag är trots allt väldigt nöjd med mitt val, men jag stod länge och velade mellan Sony PRS 600 Touch och Bookeen Cybook Orizon. Sonyn föll på att den inte har svenskt menyspråk. Sonyn har å andra sidan inbyggd mp3spelare, vilket å tredje sidan drar en himla massa batterier.

 
Ingen bild

Anita

2 mars 2011 16:31

Jag är också ägare till läsplattan Bookeen Cybook Orizon, men jag har ett problem, jag kan låna böcker på biblioteket Epub vattenmärke till min Pc och vidare överföring till läsplattan, men där tar det stopp! Det går ej att läsa boken. Hur bär du dej åt. Tacksam för tips.

Toadie

30 mars 2011 22:58

Hej Anita
Jag hoppas att du redan kommit igång. På startsidan skall du få upp din läsplatta som val i menyn Bookshelves (på vänster sida). Får du inte det så har du förmodligen inte skapat ett Adobe-konto. Det gör du jätteenkelt på Adobes hemsida.
Hittade nedanstående länk till bloggen igen, den som jag läste innan jag skaffade min platta.
GOD LÄSNING :-)

http://blogg.gp.se/teknik/2010/02/20/sa-...-till-din-lasplatta/


// Orizon

 
boklådan

boklådan

30 mars 2011 16:36

Roligt att läsa om din bookeen, jag har precis idag fått en och letade efter hur man lånar böcker med den. Har kommit fram till att jag först måste se till att ha lånekort så jag ska gå och ordna med det nu.
Så här långt är jag lika lyrisk som du, älskar läsupplevelsen, inga trötta ögon mer! Eller det kanske är just vad de kommer att bli för att jag kommer att glömma av att sluta läsa när boken inte känns tung...

http://denlillabokladan.wordpress.com

Toadie

30 mars 2011 22:43

Ja, det är ju lite svårt att sluta läsa när man väl kurat ihop sej med plattan i ett hörn av huset, tänt några ljus och har avslappnande musik i öronen.
Ögonen tar nog inte så mycket stryk, utan det är nog mer andra göromål som blir lidande.
Men ingenting går ju upp mot en riktigt härlig läsupplevelse, ju.
Ska in och läsa din blogg. Var innen som hastigast och ser att den är i mitt intresse :-)

 
Ingen bild

Mari

11 augusti 2011 01:59

Hej! Är sugen på att köpa en läsplatta. Undrar hur det fungerar med nedladdning och sökande på internet. Måste man ha ett abonnemang?
Mvh Mari

Toadie

11 augusti 2011 23:53

Nej, du behöver inget abonnemang, utan plattorna går via WiFi, alltså befintliga trådlösa nät. Jag använde mitt hemma-nät att koppla upp den på.
MEN... i ärlighetens namn så måste jag säga att just WiFi-funktionen kunde jag varit utan. Det gick fortare att ladda ned till datorn och kopiera via kabel till plattan. Läsplattan var absolut ingen snabb-surfare, om jag säger så ;) Detta är väldigt mycket lättare med iPad som jag köpte istället, efter en tid.

 
Ingen bild

Mig

25 augusti 2011 10:19

300 kr för god service är väl rätt billigt. Fundera på vad det kostar att ha butik och två anställda som hjälper dig...

Toadie

29 augusti 2011 17:00

Nej Mig, det är inte rätt billigt om man är så snål som jag.

 
Ingen bild

Paul

29 december 2011 15:14

Hej Toadi. Du har övertygat mig om att Bookeen Cybook Orizon är just det jag behövde. Jag undrar dock om du vet om det är möjligt att ladda betteriet med samma power plug som man använder till iPhone/iPad2, eller måste det alltid ske via en dator.....

Toadie

30 december 2011 22:32

Hej Paul
Jag körde den på samma kontakt som jag körde min iPhone och iPad på. Men jag har sålt min läsplatta och använder enbart iPad numer. Den har dock några nackdelar vad gäller storlek, tyngd och utomhusläsning på sommaren, men å andra sidan känns den mer vaken och alert när man använder den, och det är enklare att ladda ned böcker till den.

 
Ingen bild

Paul

1 januari 2012 20:11

tack toadi.
jag ska i alla fall skaffa mig en läsplatta och prova leva med den. använder sällan min ipad av samma anledning som du påpekar. då blir det till vardags läsplatta och macbook air. det enda jag skulle ha önskat mig var lite större skärm. men det får duga nu.
tack igen,
p

Toadie

2 januari 2012 08:40

Lycka Till Paul :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Toadie - 26 mars 2012 21:00

    Karin Alfredssons 3:e bok. Den här utspelar sig i Polen. Mycket spännande läsning om Ellen Elg igen :)     ...

Av Toadie - 25 mars 2012 08:30

    Adlibris sa: I hela världen tar polisen hjälp av andliga medier vid svåra utredningar. De gör det regelbundet trots att det inte finns något enda dokumenterat fall där ett medium bidragit till en lösning. Flora Hansen kallar sig för spir...

Av Toadie - 1 mars 2012 15:15

      Adlibris sa: Poliskommissarie Jeanette Kihlbergs arbete med att lösa fallen med de döda invandrarpojkarna avbryts när en framgångsrik företagsledare mördas i Stockholm, på ett i det närmaste rituellt sätt.Flera märkliga detaljer gör ...

Av Toadie - 9 februari 2012 21:00

  Adlibris sa: Psykoterapeuten Sofia Zetterlund utreder två klienter: Samuel Bai, barnsoldat från Sierra Leone och Victoria Bergman, en kvinna mitt i livet, bärande på ett stort, oläkt sår från barndomen. Två olika människor med samma problema...

Av Toadie - 29 januari 2012 12:13


Adlibris sa: En sak ska du ha klart för dig. Att här vill jag inte se några sura miner. Jag vill se en glad flicka. Har du förstått?   Och visst, jag förstår. Jag har fått en hårt åtstramande fläta av mamma och en tillrättavisning. Men i hem...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards