Direktlänk till inlägg 28 november 2011

Grannen, Buthler-Öhrlund (111127)

Av Toadie - 28 november 2011 16:45

Adlibris sa:

Stureplansprofilen Hans Ecker, dömd till över 10 års fängelse, sitter i en fångtransport på väg att flyttas från Kumla till en annan anstalt. Man kan föreställa sig Eckers glädje när han, helt oväntat, blir fritagen. Men snart blir han rädd, riktigt rädd. För den som kallblodigt sköt fångvaktarna var psykopaten Christopher Silfverbielke kompanjonen som Ecker trodde sig ha haft ihjäl för ett drygt år sedan.


Det började så bra. Det kriminella radarparet Hans Ecker och Christopher Silfverbielke gjorde storverk tillsammans och flydde utomlands. Hårt arbete, tufft liv, riktigt mycket pengar och brudar. Ecker gjorde sitt livs största misstag när han bara trodde att Silfverbielke verkligen dog, där nere i Medelhavet, i stället för att vara säker på sin sak. Han och hans gravida flickvän Veronica tog sig hem till Sverige, men blev gripna direkt på flygplatsen och Ecker hamnade snart i fängelse.


Nu har Silfverbielke fritagit Ecker, men vilka planer har psykopaten egentligen för honom, hans flickvän Veronica och deras son? Det enda som är säkert är att Silfverbielke saknar alla spärrar. Och att han kommit tillbaka till Sverige för att ta en fruktansvärd hämnd på dem han anser skadat honom. Han köper ett hus och från den dagen blir inte heller livet i det tidigare så lugna villaområdet, sig likt.


Kommissarie Jacob Colt och hans nya kollega, IT-experten Linda Schecker, tror först att Silverbielke är död och begraven, men snart är jakten åter i full gång. Farligare och obehagligare än någonsin.


Grannen är den garanterat mest hänsynslösa och blodiga boken från författarduon Buthler & Öhrlund. De har gjort succé hos den svenska deckarpubliken med sina tidigare böcker Mord.net, 2007, En nästan vanlig man, 2008, och Förlåt min vrede, 2009. Läs Grannen, och du blir lika rädd som Ecker. 


Jag sa:

Jag undrar vem som är sjukast i huvudet egentligen. Silverbielke, Buthler eller Öhrlund.  

En helt sanslöst skruvad resa där vi återigen får "nöjet" att träffa Silverbielke och hans sjuka sinne för hämnd.

Hur man kan sitta på sin kammare och tänka ut sådana här vidrigheter är för mig en gåta, men jag är road och vill ha mer. Kanske Kanske Kanske kommer han tillbaka, den där dåren Christoffer Silverbielke.

Egentligen tyckte jag att förra boken om honom, "En nästan vanlig man" var snäppet mer uppseendeväckande, men jag tänker inte låta det falla någon skugga över "Grannen". Jag slukade vartenda kapitel som ett hungrigt lejon och ändå känner jag mej inte mätt.

Vilken härlig författarduo, som får mej att känna så!!   TACK!!


 

    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Toadie - 26 mars 2012 21:00

    Karin Alfredssons 3:e bok. Den här utspelar sig i Polen. Mycket spännande läsning om Ellen Elg igen :)     ...

Av Toadie - 25 mars 2012 08:30

    Adlibris sa: I hela världen tar polisen hjälp av andliga medier vid svåra utredningar. De gör det regelbundet trots att det inte finns något enda dokumenterat fall där ett medium bidragit till en lösning. Flora Hansen kallar sig för spir...

Av Toadie - 1 mars 2012 15:15

      Adlibris sa: Poliskommissarie Jeanette Kihlbergs arbete med att lösa fallen med de döda invandrarpojkarna avbryts när en framgångsrik företagsledare mördas i Stockholm, på ett i det närmaste rituellt sätt.Flera märkliga detaljer gör ...

Av Toadie - 9 februari 2012 21:00

  Adlibris sa: Psykoterapeuten Sofia Zetterlund utreder två klienter: Samuel Bai, barnsoldat från Sierra Leone och Victoria Bergman, en kvinna mitt i livet, bärande på ett stort, oläkt sår från barndomen. Två olika människor med samma problema...

Av Toadie - 29 januari 2012 12:13


Adlibris sa: En sak ska du ha klart för dig. Att här vill jag inte se några sura miner. Jag vill se en glad flicka. Har du förstått?   Och visst, jag förstår. Jag har fått en hårt åtstramande fläta av mamma och en tillrättavisning. Men i hem...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards