Direktlänk till inlägg 29 december 2011

Tempelbranden, Catharina Ingelman-Sundberg (111228)

Av Toadie - 29 december 2011 11:05

Adlibris sa:

Ljudet av annalkande ryttare bryter tystnaden. Det är mitt i höstblotet och folket på den lilla gården anar inte vad som väntar. Tiderna är oroliga och mitt under festligheterna rider främmande män in på tunet med order om att omvända hedningarna till den nya läran. Den nye guden dyrkas redan i Sigtuna, Täby och Vallentuna, och nu ska även folket i trakterna kring Uppsala omvändas. 

Åsa blir ensamt vittne till vad som sker denna natt. Långt senare kommer minnesbilderna tillbaka till henne och hon ställs inför ett ödesdigert val. Samtidigt närmar sig slutstriden mellan det gamla och det nya. 

Tempelbranden är tredje delen i den populära serien Släkten och utspelas i mitten av 1000-talet under den tid då Sveaväldet kristnas. Catharina Ingelman-Sundberg berättar en fascinerande historia, och än en gång lyckas hon skapa ett oförglömligt kvinnoporträtt av den starka och modiga Åsa som befinner sig i maktens centrum. 


Jag sa:

Åh, en av mina favoritförfattare IGEN!! Jag är väldigt förtjust i Catharinas sätt att skriva och det är alltid trevligt att följa med i hennes historiska berättelser där vi får följa dåtidens kvinnofrågor och öden. Och SOM jag har längtat efter att läsa just denna bok, eftersom serien "Släkten" ju skrivs av olika författare. Hittills är detta den bästa i serien!!

Senast jag läste något av henne, var triologin Brännmärkt, Förföljd och Befriad. Även den mycket läsvärd!!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Toadie - 26 mars 2012 21:00

    Karin Alfredssons 3:e bok. Den här utspelar sig i Polen. Mycket spännande läsning om Ellen Elg igen :)     ...

Av Toadie - 25 mars 2012 08:30

    Adlibris sa: I hela världen tar polisen hjälp av andliga medier vid svåra utredningar. De gör det regelbundet trots att det inte finns något enda dokumenterat fall där ett medium bidragit till en lösning. Flora Hansen kallar sig för spir...

Av Toadie - 1 mars 2012 15:15

      Adlibris sa: Poliskommissarie Jeanette Kihlbergs arbete med att lösa fallen med de döda invandrarpojkarna avbryts när en framgångsrik företagsledare mördas i Stockholm, på ett i det närmaste rituellt sätt.Flera märkliga detaljer gör ...

Av Toadie - 9 februari 2012 21:00

  Adlibris sa: Psykoterapeuten Sofia Zetterlund utreder två klienter: Samuel Bai, barnsoldat från Sierra Leone och Victoria Bergman, en kvinna mitt i livet, bärande på ett stort, oläkt sår från barndomen. Två olika människor med samma problema...

Av Toadie - 29 januari 2012 12:13


Adlibris sa: En sak ska du ha klart för dig. Att här vill jag inte se några sura miner. Jag vill se en glad flicka. Har du förstått?   Och visst, jag förstår. Jag har fått en hårt åtstramande fläta av mamma och en tillrättavisning. Men i hem...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards